Bel Fıtığı

Belimizde 5 adet omur kemiği ve bu kemikler arasında da disk adı verilen kıkırdaklar bulunur. Disk, omurgaya dayanıklılık ve hareketlilik sağlar.

Bel fıtığı, beldeki omur kemikleri arasında disklerin fıtıklaşması sonucu ortaya çıkan bir rahatsızlıktır.

İnsanların % 80 - % 85’inin hayatlarının bir döneminde bel ağrısı yaşadığını biliyoruz.

Halk arasında lumbago, disk kayması, bel kayması, siyatik, siyatalji gibi terimlerin hemen hemen hepsi beli ağrıyan kişilere yakıştırılan hastalıklardır.

Bel fıtığının belirtileri nedir?

• Bel ağrısı
  • Kalça ve bacak ağrısı
  • Yürürken ayağı sürüme
  • Bacak ve/veya ayakta uyuşma
  • Bel hareketlerinde tutukluk
  • Nadiren idrar kaçırma

Bel fıtığı kimlerde oluşur?
Hemen hemen herkeste oluşabilir ancak bazı durumlarda bel fıtığı olma riskimiz artar:
  • Ağır kaldırma
  • Uzun süre aynı pozisyonda çalışma (bankacılar gibi)
  • Düşme
  • Fazla kilo
  • Düzenli spor yapmama

Tedavisi nedir?
Öncelikle bel ağrısı olanların %5 inden azında gerçek anlamda fıtık nedeniyle ağrı vardır. Ve bel fıtığı olan hastaların sadece %3-5 i cerrahiye ihtiyaç duyar.

Hastada idrar kaçırma, bir ya da iki bacakta ani kuvvet kaybı, refleks kaybı varsa acil cerrahi gerekmektedir.
Bunun dışında ilaç-istirahat-fizik tedavi gibi cerrahi dışı yöntemlerle ağrısı hafiflemeyen, kuvvet kaybı artan hastalarda da cerrahi düşünülebilir.

Bel fıtığında fizik tedavi branşı ne yapar?
Acil cerrahi girişim gerekmedikçe tanı-tedavi ve takibiniz Fizik Tedavi Kliniklerinde yapılabilir. Aşırı ağrılı durumlarda 2-3 günlük yatak istirahati öneririz. Eskisi gibi aylık sürelerle ifade edilen istirahatler bel kaslarında zayıflamaya yol açacağı için mutlak yatak istirahati önermiyoruz. Bölgesel ısıtıcılar, elektrik akımları, Ultrason, bazı hastalarda bel çekme (traksiyon) yöntemlerini kullanıyoruz. Ağrı azaldıkça egzersiz programına başlıyoruz.

Uzm. Dr. Mehmet Sefa YALÇIN