PRP Tedavisi

PRP İngilizce "Platelet Rich Plasma" ifadesinin baş harflerinden türetilmiş olup, trombositten zengin plazma anlamına gelmektedir. Bu yöntemde ilaç hastanın kendi kanından hazırlanmaktadır. Yani doğal bir tedavi yöntemidir.. Son yıllarda, doğal tedavi yöntemlerinin etkisinin, kimyasal ilaçlardan daha üstün olduğunun saptanması ile vücudun kendi kendini tamir mekanizmaları da önem kazanmıştır. Bilimsel araştırmalar sonucunda; kas-iskelet sistemi hastalıklarında PRP yönteminin dokuların tamirine olanak sağladığı tespit edilmiştir. Kan alyuvar, akyuvar, plazma ve trombositten (platelet) meydana gelir. Trombositlerin esas olarak kanın pıhtılaşmasından sorumlu olduğu bilinir. Otuz yılı aşkın bir süredir, aktive edildikleri zaman trombositlerin büyüme faktörleri diye bilinen iyileştirici proteinleri salgıladıklarını biliyoruz. Bundan yola çıkarak şunu söyleyebiliriz; PRP’nin felsefesi, vücudumuzda bulunan doğal iyileştirme yeteneği ile ileri teknolojiyi birleştirmektir.

PRP NASIL HAZIRLANIR ?
Hastadan damar yolu ile yaklaşık 50 cc kadar kan bu iş için özel olarak hazırlanmış pıhtılaşma önleyici ilaç ihtiva eden özel tüplere alınır. Alınan kan tüp ile özel santrifüj işleminden geçirilir. Bu işlem yaklaşık 15 dakika sürer. Santrifüj işleminden sonra kanın trombosit dışındaki hücreleri tüpün dibine çöker. Üzerinde trombositten zengin sarı renkli bir plazma sıvısı kalır..Bu üstte kalan sıvının dip kısmında trombositlerin daha da yoğun olduğu yaklaşık 2 cc lik bir bölüm vardır. Özel sistem sayesinde her milimetre küpünde yaklaşık 1-2 milyon trombosit hücresi olan plazma enjeksiyonun uygulanacağı enjektöre çekilir. PRP artık hazırdır ve bu aşamadan sonra bekletilmeden uygun teknikle istenilen bölgeye uygulanır.

Örneğin diz kireçlenmelerinde, diz eklemi içine 2-4 ml kadar, 2-3 hafta arayla üç kez uygulanır. Enjeksiyonu takiben birkaç hafta içinde iyileşme başlar ve iyileşme süreci, dokudaki harabiyete göre 3 ay 12 ay arasında devam eder. PRP enjeksiyonları sonrası kortizon enjeksiyonlarında olduğu gibi hızlı bir ağrı azalması olmaz. Kortizon ağrıyı kesmesi için yapılır. .PRP uygulamalarında, ağrı yavaş yavaş azalır ve aylar içinde geçer.

Etkili olduğu hastalıklar

• Eklem kireçlenmesi (Osteoartrit): Diz, omuz, kalça, boyun ve bel osteoartriti.
  • Omuz ağrıları: Rotator manşon yaralanmaları
  • Kronik plantar fasiit (topuk dikenli veya dikensiz)
  • Ön çapraz bağ yaralanmaları
  • Pelvik ağrı ve instabilite
  • Boyun ve bel ağrıları
  • Tenisçi ve golfçu dirseği
  • Ayak bileği burkulmaları
  • Tendinitler
  • Bağ zorlanmaları
  • Meniskus yırtığı
  • Kas romatizması

PRP nasıl etki eder?
Yumuşak doku hasarına vücudun ilk cevabı trombositleri çağırmaktır. Büyüme ve iyileşme faktörleriyle yüklü trombositler tamir elemanlarını ve kök hücrelerini hasarlı bölgeye çekmeyi başlatır. Ayrıca yeni damarların oluşmasına katkıda bulunarak o bölgenin kanlanmasını artırır. Kanlanmanın artması hasarlı bölgenin daha iyi beslenmesi ve zararlı artıkların daha iyi atılması anlamına gelir. Hasarlı bölgeye gelen tamir hücreleri onarım faaliyetine başlar.

Ne sıklıkta kullanılır? Etkisi ne zaman başlar?
Genellikle 2-3 hafta arayla 6 aylık dönem içinde 3 enjeksiyona kadar yapılabilir. İlk veya ikinci enjeksiyondan sonra tam iyileşme olabilir. PRP tedavisi hemen etki eden geçici bir çözüm değildir. Yaralı dokuların yenilenmesi ve tamiri zaman alacaktır. İşlemden sonra doku iyileşmesini hızlandırmak için fizik tedaviye devam edilebilir. PRP tedavisinin amacı dokuları iyileştirerek ağrıyı geçirmek olduğu için, sonuçları almak uzun sürebilir. İlk iyileşme belirtileri birkaç hafta içinde görülebilir ve iyileşme zamanla artarak devam eder.

Yan etki PRP’nin yan etkisi yok denilebilir. PRP’de hastanın kendi kanı kullanıldığı için, enfeksiyon riski çok düşüktür ve alerjik reaksiyon ihtimali ise yoktur.